Érdekességek a Völgyhídról

A Kőröshegyi Völgyhíd az M7-es autópálya viaduktja, Magyarország leghosszabb hídja. A Balaton déli partjával párhuzamosan fut, a Somogy megyei Zamárdi és Balatonszárszó között, Kőröshegy déli szomszédságában. 2007. augusztus 8-án adták át a forgalomnak.

A Híd tervezője a hídépítő Zrt. (Wellner Péter), tártervező a Pont- Terv Zrt.

1872 méter hosszú, legmagasabb pontja a terepszinttől 88 méter, szélessége meghaladja a 23 métert (23,80 m). A híd az M7-es autópálya Zamárdi-Balatonszárszó közötti részén fekszik. A híd tizenhat pillére közül a legmagasabb 79,70 méter, s a legalacsonyabb is 17,70 méter, míg a pillérek közti legnagyobb távolság 120 méter.

A híd és a pálya szerkezetét mindkét végéről indítva, egyszerre építették: különleges technikai érdekessége, hogy 2-2 pillér kúszózsalus technológiával, toronydarus kiszolgálással, a felszerkezet pedig két támaszon átívelő acél segédhídszerkezeten függő zsalukocsikkal, szabadbetonozásos technológiával készült.  Ehhez a kiemelkedő műszaki alkotáshoz 18,5 kilométernyi cölöp, 26 340 köbméter vasbetongerenda és 16 620 tonna betonacél kellett. A 16 pillér össztérfogata 15 330 köbméter.

A Kőröshegyi Völgyhíd további különlegessége, hogy a hatalmas pillérek külső hossza 13 méter, szélessége 5,5 méter, valamint belseje üreges. Két pillérbe liftet is építettek, ezekre a hídvizsgálatok miatt van szükség. A hídpályáról lefolyó csapadékvizet egy külön e célra készített tározóba vezetik, ahonnan tisztítás után kerül a Kőröshegyi-Séd patakba, majd onnan  a Balatonba.

A 2×2 sávos hídon 110 kilométer/órás sebességkorlátozás van érvényben, és nincsenek leállósávok sem.

A terveket az 1990-es években porolták le. Nagyjából tíz év alatt összesen 47 tervváltozat készült. Végül a kőröshegyi és a balatonföldvári önkormányzat mindössze egyet, a völgyhidas megoldást támogatta. A két településsel 2000-ben sikerült megállapodni, s azt az önkormányzatok képviselő-testületei 2001 februárjában fogadták el. Így nem csak az autópálya ezen szakaszának megépítése elől hárult el az akadály, hanem a teljes balatoni szakasz építését is érdemes  volt elkezdeni, hiszen a különböző szakaszok összeérhettek.

A hidat végül a Hídépítő Zrt. és a Strabag Zrt. Völgyhíd nevű konzorciuma építette.

A három év alatt épült völgyhíd költsége 41,5 milliárd forint volt a 2007-es árakon számítva.

image_print